Pricing for Profitability
Activity Based Pricing for Competitive Advantage
John L.Daly
Önsöz
Çoğu fiyatlandırma kitapları pazarlama profesörleri tarafından
yazılmıştır. Bu kitaplar, geliri artıran teknikler üzerine odaklanmıştır sanki
geliri maksimize etmek karı maksimize etmekle aynı şeymiş gibi.
Ancak, kar, gelirden giderlerin çıkarılması ile ortaya çıkar, ve kar
maksimizasyonu ancak gelir ve maliyetin açık bir şekilde anlaşılması ile
mümkündür.
Hiçbir departman tek başına bu görüşü sağlayamaz, kanımca bu çeşitli
departmanlardan kişilerin bir araya gelmesi ile mümkün olabilir.
Bu kitap diğer popüler fiyatlandırma kitaplarından
farklı bir yaklaşıma sahiptir. Özetle, fiyatlandırmada rol alan herkes için
karı artırmak ve rekabet avantajını elde etmede fiyatlandırmayı nasıl
kullanacağı bilgisini vermek için tasarlandı.
25
Şirket yönetiminin amacı vergi öncesi %10 kara
ulaşmaksa, satılan her bir ürün için şirketin toplam gerçek maliyetlerini
hesaplayıp bu rakama %10 marj koymak mantıklı bir başlangıç noktası
olacaktır.%10’dan fazlası bonus olur. Şirket %10 kazandırmayan ürünleri de daha
karlı bir ürün satış ihtimali olmadığı sürece bünyesinde tutmaya devam
edebilir.
“Activity-based costing” bize maliyetler konusunda
sağduyulu ve yeni bir yaklaşım getirir. ABC’de makine bakımı sabit giderlerden
daha fazlasıdır. Şirketin sahip olduğu her bir makine farklı bakım
gerekliliklerine sahiptir. Bir ürün
fazla bakım gerektiren bir makinede üretilirken bu diğer bir ürün için geçerli
olmayabilir.
ABC rekabetçi, kar marjlarının çok düşük olduğu
şirketler için geçerlidir.
Düşük volümlerde geleneksel yöntemler ve ABC
arasındaki fark büyük olabilir fakat volüm yüksek olduğunda fiyat farkları çok
değildir.
33
Özet
1.Fiyat belirlenirken üç şey olabilir;
- Yüksek fiyat: Düşük fiyatlı olsaydı karlı olabilecek bir satış kaçırılır
- Düşük fiyat: Karsız bir satış
- Uygun fiyat: Satış yapılır kar elde edilir
2. Fiyatlama, pazarlama, maliyet muhasebesi, iş
stratejisi, mühendislik ve ekonominin birleştiği bir bilimdir.
3. Geliri maksimize etmek karı maksimize etmez. Kar
gelire eşit değildir.
Kar=Gelir-Gider
4.Fiyatlama çok yönlü bir disiplindir, şirketler
işin çeşitli kısımlarındaki insanlardan bilgi alarak en iyi fiyatlamalara
ulaşırlar.
5. Karlı satış için planlama fiyat ve maliyet
arasındaki ilişkileri anlamayı gerektirir.Karlılık için fiyatlandırma tüm
maliyetin üstündeki fiyatı gerektirir.
6. Şirketler birden fazla müşteriye satış
yaptıklarında fiyat satılacak ürün adedini etkiler, bu da dönüşümlü olarak
birim başına maliyeti etkiler. Fiyat ve maliyet satış hacmi yönünden birbirine
bağlantılıdır.
7.Neredeyse her ürün sabit ve değişken maliyetlere
sahiptir.Sabit maliyetlerin varlığı, ürünler için satış hacmi arttıkça birim
maliyetlerin düşmesine neden olur.
8. Geleneksel maliyet dağıtım(allocation)
yöntemleri bütün dolaylı maliyetleri overhead(sabit gider) denen bir havuza
toplar. Sabit giderler direkt maliyetler üzerinden ürünlere eklenir. Sonuç
geleneksel yöntem bütün maliyetleri değişken gibi varsayar ve “ortalama” bir
rün için “ortalama” bir maliyet verir.Geleneksel yöntemler büyük ürün
gruplarını maliyetlemede geçerlidir, tek tek ürünlere değil.
9.ABC gerçek ve doğru maliyetler için daha iyi bir
ölçümleme sağlar.
10. Şirketler gerçek maliyetlerini bilmediğinde
satışlar düşük fiyatlanmış para kaybettiren ürünlerle sakatlanır.
Chapter 3
Competitive Strategy and Pricing
Bıdıbıdı
Büyük piyasa payı iş sahiplerinin en çok istediği
şey değildir. Seçenek olsa çoğu en büyük pazar payı yerine, en çok kar eden
şirket olmak isterler.
·
Karlı şekilde çalışır
·
Pozitif nakit akışı
·
Yatırımın karlılığının yüksek olması
·
…
Bu amaçlara
ulaşmada şirket ürünlerine para ödeyen müşterilere bağlıdır.
Yöneticiler
şirketlerine üst düzey finansal performans veren faktörlerin kombinasyonunu
ararlar. Harvard Üniversitesi’nden Profesör Michael Porter bu faktörlere adını
kitabına verdiği Competititive Advantage der.
Sy 61
Porter’ın
tanımladığı rekabet avantajları
1. Maliyet
liderliği
2. Farklılık
3. Odak
a. Maliyet odağı
b. Farklılaşma
odağı
Zamanında Made in Japan yazısı kötü kalite
demekken,bugün, bu izlenim terine döndü. Çoğu alıcı Japon otomotiv ve
elektronik ürünlerini yerli(Amerikan) alternatiflerine göre daha kaliteli
buluyor.
Relation Between Cost and Volume
Nasıl bir firma diğerlerinden daha düşük
maliyetlere sahip olabilir?
Bir ortak yol yüksek hacimli üretici olmaktır.
Hemen hemen her ürün üretimi ile ilgili sabit maliyetlere sahiptir. Dolayısı
ile yüksek hacimli üretici daha düşük birim maliyete sahiptir………………
Ford’un T modeli maliyet liderliği stratejisine
güzel bir örnektir. Henry ford otomobili icad eden kişi değildir, O 1885’te
Almanya’da ilk ticari başarıya ulaşan arabayı yapan Karl Benz’dir.
Hacim Ne zaman Bir Maliyet Avantajı sunmaz
Yüksek hacimli üretim yapan veya hizmet şirketleri
bunu yapabilmek için tasarlanmış sistem ve yöntemlere yatırım yapmışlardır.
Küçük firmaların bu tür pahalı altyapı yatırımlarına gücü yetmez. Fakat küçük
şirketlerin özel istekleri olan, sıradan olmayan şartları olan, düşük hacimli
alım yapan müşterilerle daha iyi ilgilenirler.
Pahalı altyapı sistemleri yoktur fakat müşterileri
ile bire bir kişisel bilgi dahilinde ilgilenirler.
Fırıncılar süpermarketler ile rakip midir? İkisi de
pasta satmasına rağmen, farklı müşteri gruplarına hitap ederler. Süpermarket
müşterileri pasta alırken, fırın müşterileri özel pastalar satın
alır.Süpermarketteki pasta 9.99 dolarken,…………….
65
DIFFERENTIATION STRATEGIES
Rekabet avantajının
ikinci kaynağı farklılaşmadır. Farklılaşma, müşterilerin değer verdiği,bir yönüyle
farklı bir ürün üretirler. Farklılaşan şirketler yüksek fiyatla satış yapar
fakat başarılı olmak için farklılaşmanın maliyetinden fazla fiyata satılması
gerekir.
Farka değer veren
müşteri için o ürün daha çekicidir, bu yüzden de farklılaşma başarılıdır.
Farklılık, ürünün kendisinde olabileceği gibi ürüne
bağlı hizmette de olabilir.
FOCUSED STRATEGIES
Pazar segmenti
pazarın bir alt grubudur.Aynı kurallar ikisi için de geçerlidir. Pazarın bir
kısmına odaklanmanın farkı rekabet evreninin daha küçük olmasıdır.Pazar bir çok
yolla segmentlere ayrılabilir.
Focused Cost Leadership Strategies
70
Focused Differentiation Strategies
Küçük şirketler
pazarın küçük bir parçasını seçerek ve onu kendilerinin kılarak yaşarlar. Yazar
iki küçük şirketin kaderlerinde küçük pazar nişleri tanımlayarak büyük
ilerlemeler kaydetmesinde bulundu.
Pazar nişi seçmek
şirket kaynaklarının verimli kullanımından ibarettir. Hiç bir şirket bütün
insanlar için her şeyi verme kaynağına sahip değildir. Herkese hizmet etmek
isteyen bir şirket her yere reklam vermek zorundadır, ama müşterilerini
“kanarya sevenler” olarak tanımladığında sadece “Kanarya Sevenler Dergisi”ne
reklam verir.
72
LEAN COMPETITION
Maliyet liderliği
rekabet avantajı sağlasa da bir şirket fiyat rekabetinden kaçınmaldır.
Kazanan için bile bu rekabet çok maliyetli
olabilir.
Robin Cooper “When Lean Enterprices Collide”
çalışmasında, 20 Japon şirketinin müşteri beklentilerinin üstünde kaliteye
sahip olduğunu gösterdi. Ayrıca rekabetin sadece kalite üzerinde olmadığı sonucuna
vardı. Bu şirketlerin ürünleri özel fiyat noktalarında satıldığı için rekabetin
fiyat ve kalite üzerinden değil özellik ve kullanışlılık yönünden ilerlediğini
belirtiyor. Rekabet kimin en ucuza sattığı noktasında değil hangi ürünün 29.95 $’a
en iyi özellikleri sunduğu noktasında oluşuyor.
255
Negotiating Price Increases and Decreases
Müşteriye 5 yıl içinde %4 zam yapmak, %20 zam
yapmaktan daha iyidir.
Bu ilginç bir olay çünkü 5 yıl içindeki %4’ler
toplamda %21.7 yapıyor.
Politik olarak müşteriye önceden fiyat artışının
geldiğini belirmek avantajlıdır.
SUMMARY
1.Ürün fiyatının
pazarlığının olmayacağına mecbur eden sebepler vardır. Fiyat pazarlığı zaman
kaybettirir,alıcı ve satıcı arasında kötü ilişkiler doğmasına sebebiyet
verebilir,satış temsilcilerini satış yapmak için fiyat indirmeye
yönlendirebilir,karlılık planlarını ve karlılık amaçlarına ulaşılmasını
engeller.
2.Çoğu durumda da
fiyat pazarlığı gereklidir, oturmamış bir pazardaki özgün ürünler için.
3.Bütün alıcılar
aynı değildir. Genelde dört kategoriye ayrılır: Fiyat alıcıları,
durumsal(convenience) alıcılar, değer alıcıları, sadık müşteriler.
4.Düşük maliyetli üretim yapmayan şirketler için fiyat alıcıları çileden
çıkarıcı ve karsızdır.
5.Companies that
do not use
activity-based pricing often inadvertently overprice their products,
particularly for work that is easy or high
volume.
6.Satıcılar açık artırma usulü satışlardan
kaçınmalıdır. Genelde bu kazanan şirket maliyet hesabında hata yapan şirkettir.
Bu tür satışlarda kazanan, açık artırmayı kaybeden şirkettir.
7. Convenience alıcıları satın alması ve
kullanması kolay ürünleri ararlar ve bunlar için Premium fiyat ödemeye razıdır.
8.Değer alıcıları toplamda en iyi değeri
ararlar. Müşteri ihtiyaçlarını iyi dinleyen ve müşteriye ürünün vereceği değeri
iletebilen satıcılar bunlara iyi fiyatlarla satış yapabilirler.
9. Sadık müşteriler, tutarlılık kalite ve
hizmete önem verir. Tedarikçi ve alıcı arasında güven önemli bir etkendir.
Tutulmayan sözler kötü kalite ve standart altı bir hizmet sadık müşterilerin
tedarikçi değiştirmelerinin sebepleridir. Sadık müşteriler karlı müşteri
adaylarıdır.
10.Satın alma sürecinde bir çok insan işin
içindedir. Bunlar, başlatıcı,kullanıcı,özellikleri belirleyen,etki
eden,kaleciler,alıcılar ve karar vericiler olarak gruplandırılabilir.
11. Çoğu otorite ilkeli pazarlığı günümüz içi
en iyi pazarlık yöntemi olduğunu düşünür. İlkeli pazarlığın dört etkeni
1.
İnsanlar:İnsanları problemlerden ayırın
2.
Çıkarlar:Çıkarlara odaklanın, pozisyonlara değil.
3.
Alternatifler: Karar almadan önce genişçe düşünün
4.
Kriter: Sonucun objektif standartlara dayanacağında ısrar edin
12. Kazan-kazan pazarlığında sonuçtan iki
tarafın da tatmin olması amaçtır. İlkeli pazarlık kazan-kazan’ın bir şeklidir.
13.
260
Conclusions and Summary
Son tahlilde fiyatlandırma stratejisi bütün
karlılık resminin sadece bir parçasıdır.
İyi fiyatlandırma stratejisine sahip olmak
bir şirket için daha yenilikçi(innovative) ürünler yaratmayacaktır.
262
Michael Porter’a göre rekabet avantajının iki
kaynağı düşük maliyet ve farklılaşmadır. Düşük maliyet bir rekabet avantajı
sunacaktır çünkü müşteriler diğer faktörleri eşit algılıyorsa düşük fiyatlı
ürünü satın alacaktır. Diğer firmalardan düşük fiyat veren bir düşük maliyetli
şirket, buna rağmen üst düzey finansal getiri elde eder.
Herhangi bir şirket için düşük maliyetli
üretici ile fiyat rekabeti yapmak etkili bir strateji değildir. Düşük maliyetli
şirket hala kar ediyor olabilir. Fiyat üzerinde aynı müşteriler için fiyat
rekabeti yapılan sektörlerde kar marjları çok düşük olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder