LEAN MANUFACTURING THAT WORKS
Powerful Tools for Dramatically Reducing Waste and
Maximizing Profits
Bill Carreira
American Management Association
Kitap Yalın üretim
hakkındadır. Yalın üretim hakkında bir çok mükemmel kitap bulunmaktadır, ben de
bu konuda devrimsel bir yenilik getirmiş değilim. Bu kitapla tartıştığımız
konuları günlük yaklaşımlarla, detaylı ve hikayesel biçimde ele almaya
çalışıyorum ki okuyucu Yalın’ı uygulamaya koyma konusunda fikir edinsin.
Pekala, “Yalın nedir ve
neden mevcut iş yapış şeklimi değiştirmeliyim?”
Temellerine indiğimizde
Yalın bir kültürdür, düşünme şeklidir, iş yapma ile ilgili bir felsefedir. Bazı
şirketler gördüm ki bunlar yıllık faaliyet planı yaparlar ve ek olarak da Yalın
insiyatifler; sanki farklı iki kategori imiş gibi. İdarecilerine sorduğumda, “5
S Programımız var” veya “Hat 4’te işçi sayısını düşürmek için planımız var”
gibi cevaplar verirler. Şunu söylemeliyim ki Yalın iş planınızı geliştirmek ve
desteklemek için vardır, planınızdan ayrı bir parça değildir.
Yalın’ın kavramlarından biri
değerdir. Klasik iş anlayışının tersine değer müşteri açısından tanımlanır.
Herhangi bir şey müşteriye değer katıyor mu, katmıyor mu? Bu soru ürüne odaklar
bizi, türev soru şudur: Bu faaliyet müşterinin ürününü daha bütüncül yapıyor mu
ve müşteri bunun için para ödüyor mu? Eğer cevaplar hayırsa, neden bu
faaliyetleri yapıyorum? Bu noktada Yalın’ın iki anahtar kavramına geliriz:
Değer yaratan, değer yaratmayan.
Değer yaratmayan faaliyet zaman,
malzeme, yer harcar, ürünü fiziksel olarak ileri götürmez veya değerini
artırmaz.
İkinci kavram değer akışıdır. Değer akışı siparişten tahsilata kadar olan bütün
bir çevrimdir.
Üçüncü kavram akış ve çekmedir. Akış, ideal durumda, duruşsuz, bağlantılı bir dizi
aktivitedir. Çekme, bir şey yapılmasın gerektiği zaman yapılır, önce değil. Bu
da tahminle yürüyen değil müşteri talebine göre çalışan bir sistemi işaret
eder.
Belki de Yalın felsefenin en temel noktası sürekli
olarak devam eden israfı önleme çabasıdır. Biz israf olan faaliyetleri bertaraf etmek ve kazanılan zaman ve
kaynakları değer yaratan faaliyetlere ayırmak isteriz. “Azla çok” insanları
daha çok çalıştırmak veya işten çıkarmak demek değildir.
Bu ilkelerin bir şirkette
uygulanması için üst yönetim seviyesinde başlatılması ve şirketteki herkes
tarafından kabullenilmesi gerekir.
Kitap iki bölümden oluşuyor,
birinci bölüm “Nedir?” ikincisi ise “Nasıl?”.
Nedir?
Chpt 1 Müşteri Memnuniyeti
Chpt 2 Maliyet ve Kar
Chpt 3 Metrics
Chpt 4 Nakit Akışı
Chpt 5 Stok ve bulundurma
Maliyeti
Chpt 6 Hız,Throughput ve
Lead Time
Chpt 7 Parti Üretimi vs.
Yalın akış
Chpt 8 İsraf
Chpt 9 Katma Değer Yaratan
ve Yaratmayan
Nasıl?
Chpt 10 Sistem Oluşturmak
Chpt 11 Sistem Oluşturmak,
1.Gün
Chpt 12 Sistem Oluşturmak,
2.Gün
Chpt 13 Sistem Oluşturmak,
3.Gün
Chpt 14 Sistem Oluşturmak,
4.Gün
Chpt 15 Sistem Oluşturmak,
5.Gün
Chpt 16 Yalın Mühendislik
Analizi
Chpt 17 Dengeyi Aramak
Chpt 18 5S Sistemi
Chpt 19 Ayar Zamanlarını
Düşürmek
Chpt 20 Toplam Üretken
Bakım(TPM)
Sonuç Neden: Yalın’ın
Psikolojisi
Son yıllarda Amerikan
ekonomisi çöktü, artık tükettiklerimizin çok azını üretiyoruz. Bazıları
bunun uluslararası rekabet ve kültürle
bağlantılı daha verimli/rekabetçi üretim tekniklerinin sonucu olduğunu anlatıp
duruyorlar.
Son on-yirmi yılda
düzinelerce Amerikan otomotiv fabrikaları kapandı, binlerce kişi işsiz kaldı.
Bu sırada yabancı otomotiv üreticileri Amerika’ya geldi ve aynı alanlarda
tesisler kurdular,aynı kişileri işe aldılar ve karlı olarak çalıştılar.
Yönteme baktığımızda temel
farklılıklar görüyoruz. Bir ürün üretmek için çeşitli adımlar var ve hemen
herkes aynı şeyi yapıyor. Fark üretim tekniğinde, insanları makinaları
malzemeleri nasıl dengeliyoruz.
Hayatta kalmak için daha
rekabetçi olmalıyız, etkin şirketleri gözlemlemeli ve ne yaptıklarına
bakmalıyız. Kendi faaliyetlerimize dönmeli ve birkaç aptal soru sormalıyız.
Chapter 2
Maliyet ve Kar
Şimdiki saçma sorumuz şu: Ne
yapmaya çalışıyorsun. Cevap, kar etmek.
- Karı nasıl elde ediyorsun?
- Maliyetlerini nasıl kontrol ediyorsun?
- Maliyetlerin nelerdir?
- Gerektiğinde müşteriye daha hızlı teslimatı nasıl yaparsın?
- Rakiplerinle aynı insan gücüne ve ekiğmana sahip olduğunu varsayarsak, rakipleri altedip, şirketini nasıl büyütürsün?
Kar etmek için şunları
bilelim;
- Maliyetin nedir?
- Satış fiyatın nedir?
Satış fiyatının maliyetle
beraber ilerlediğini düşünebilirsin, eğer rakip varsa fiyat piyasada
belirlenir.
Gerçek Maliyeti Belirlemek
Yalın olmayan bir işletmenin
iki özelliği vardır;
- Herkes meşgul olmalıdır.
- Bütün pahalı ekipman her zaman çalışmalıdır.
Fazla Üretimin(Overproduction) Maliyeti
5 tane ürün ürettim, bugün
sevkedilecek fakat hala 3 saatim var ne yapacağım?
300 personelim ve
makinalarım bu ayki siparişlerimi tamamladı fakat ay sonuna 3 gün var ne
yapacağım?
Doğrudan işçi ve makine
kullanımı düşünüldüğünde en önemli operasyonel amacınız bütün işçi ve
makineleri dolu tutmaktır, bunu nasıl yaparsınız?
Satışçılarınızla görüşür ve
gelecekte müşterilerin ne isteyebileceğini öğrenirsiniz. Sonra hammadde satın
alır, tahminlere dayanan bir üretim programı hazırlar ve işçileri bunu
ürettirirsiniz. Çıkan ürünler sipariş olmadığından bunları depolamanız gerekir,
depoya götürmek için elemana ve forklifte ihtiyacınız olur.
Eğer depodaki stok miktarı
artarsa bunları saymak, takip etmek için bilgi sistemlerine ve elemana
ihtiyacınız olacaktır.
Bu yeni işler için alınan
elemanların maaşları için makineler almak zorunda kalırsınız. Bütün bu yeni
ödemeler ürünlerin maliyetine eklenir. Hammadde aldınız, eğer parasını peşin
ödüyorsanız, başka yerde yatırım fırsatını kaçırıyorsunuz demektir. Eğer borç
aldıysanız faiz ödüyorsunuz demektir.
Başka ne olabilir?
Depo çatınızda akıntı var ve
mallar paslandı. Forklift ucundan ürün düştü kırıldı. Müşteri ürün stilini
değiştirdi ve elinizde eski mallar kaldı. Sonuçta muhasebe bütün bunları
maliyetlere yedirecektir.
Çok büyük miktarda ek
maliyet yaratılmış oldu ve Yalın’da bu fazla üretim(overproduction) olarak
adlandırılır. Fazla üretim sevkiyattan/siparişten önce üretim yapmaktır.
Yalın’da fazla üretim ve fazla stok iki kritik israf alanı olarak
değerlendirilir.
Chapter 3
Metrics
Ölçtüğümüz ne yaptığımızı
belirler. Eğer ölçmüyorsak önemi yoktur.
Yapılanların ölçülmesi
sürekli iyileştirmelerin temelidir Sonuçlar yapmak istediklerini verdi
mi?Performansınız aynı mı, geriliyor mu, gelişiyor mu?
Chapter 4
İsraf
Yalın felsefenin ana
sütunlarından biri israfın bertaraf edilmesidir.
Çoğu tesisi gezdiğimde hemen
heryerde “İsrafı önle” levhalarını ve altlarındaki onlarca israf yaratan
faaliyeti görürüm. Eğer israfı önlemek bir öncelik ise, neden tipik bir
fabrikada gezerken bunları görürüz? İnsanlar israf önlemeye yönlendiriliyor
fakat israfın ne olduğu konusunda eğitilmiyorlar.
Benc slogan “ İsrafı
tanımla” olarak değiştirilmeli. Bir fabrikadaki her şeyi şu iki kritere göre
gözlemleyerek gezebiliriz:
- Gelir getirir
- Maliyet getirir
Örnek 2
Bir montaj hattındaki,
montajlanacak son parça operatörün uzağında olduğu için kalkması gidip
getirmesi gerekiyor ve bu işlem 11 saniye sürüyor.(11 saniye nedir ki? Bizim
ilgilenecek daha büyük işlerimiz var, değil mi?)Bu hat vardiyada 100 parça
üretiyor ve günde 3 vardiya çalışıyor. 100 parça*3 vardiya*11 saniye= 3300
saniye=55 dakika/gün
260 günlük 1 yıl için 14.300
dakika
İşçiliğin dakikası 0.33 $
ise, bu hat için 4719 $ maliyeti var.
İsrafın 7 Kategorisi
- Fazla üretim
- Gereksiz stok
- Taşıma
- Proses
- Red üründen doğan işlem
- Bekleme
- Gereksiz hareket
Chapter 10 Doing a Baseline
Yalın üretim danışmanı
olarak, klasik parti üretiminden yalın-akış üretim sistemine geçmek isteyen
şirketlerle çalıştım. Bizimle iletişim kuran klasik bir şirket yönetimi bir çok
kitap okumuş ve bir çok insanla görüşmüş olur. Bazıları dönüşüm içindeki diğer
fabrikaları ziyaret etmiş, büyük danışmanlık firmalarından yalın terorinin
birkaç alanı ile ilgili eğitimler almışlardır. Bütün bunlarda gördüğüm ortak
nokta eğitimden çıkıp imalata indiklerinde nasıl ve nereden başlayacaklarını
bilemezler.
Soru şu,nereden başlıyoruz?
Bir şirket sahibi
tanıdım(belki de hayalidir kim bilir?), bu adam bir çok tekil fikirlerin
adamıydı, geniş bir vizyon sahibi olanın tersine. Gece aklına gelmiş yüzlerce
fikirle işyerine gelir etrafta gezinirdi. Bu sırada düzen ve öncelik hissine
ters gelen şeyler görürdü. Ofise dönüp imalat müdürünü çağırır ve hesap
sorardı. Sonra o kuyruğuna o da kuyruğuna acil çözümler ve cevaplar beklediğini
yüksek tansiyonla anlatırdı. Günler böyle sıcak gündemlerle, o gün fark edilen
sorunlarla geçerdi. Buna ben “sürü yönetimi” diyorum.Sürü bugün o yana salınır
ertesi gün öbür yana. Buradaki kritik gözlem iyileştirme açısından şirketin
ortak bir vizyonun olmamasıdır. Daha etkin bir şirket olma dönüşümünün bütüncül
bir vizyonunun olmaması. Bu davranışı küçük ve büyük firmalarda görüyorum.
Görüntü güzel olsa dahi alttaki işleyiş modeli aynıdır.
Yalın yolculuğa başlamak
için kullanacağımız yöntem “baseline”dır bazıları buna değer akış haritası da
der. Adı ne olursa olsun mevzu, mevcut durumu tanımlamak, israf açısından
değerlendirilmesi, gelecek durumun ve ona ulaşmak için detaylı bir planının
hazırlanması. Bu en iyi sonuçların alınması için sahada yapılır. Yöntem farklı
disiplinlerden oluşan bir ekibin beş gün boyunca sadece bu iş için
çalışmasıdır. Kesinti ve kaçış yok. Buna reaksiyon genelde şöyledir : “
Elemanlarım bütün bir hafta boyunca buna ayrılamayacak kadar meşgul, bu
imkansız.”
Bütün bunları söylerken
varsayımlarımız şunlardır:
- Şirket temel ve somut bir iş stratejisine sahiptir.
- Şu an yaşadıklarınızdan farklı sonuçlar elde etmek ve gelişmek için organizasyonun operasyonel felsefede değişiklik gerektiğini üst yönetimin bilmesi gerekir.
- Üst yönetim değişimi desteklemeli ve hayata geçirmek için kaynakları sağlamalıdır.
Bunlar yoksa, zamanınızı,
paranızı ve çabanızı harcamayın, ne yapıyorsanız aynen devam edin.
Baseline oluşturma faaliyetinin
amacını genişletmek için, gerekenler
- Mevcut durumun net bir fotoğrafı
- Gelecek durumun aynı netlikteki fotoğrafı
- Hedef süreçlerdeki israfın detaylı bir tanımı
- Sistem süreçleri arasındaki kopuklukların ortaya konması
- Değişimin uygulanması için faaliyet planları
- Tahmin edilen sonuçların değerlendirilmesi ve maliyeti
- Ortak amaçla donanmış enerjik bir grup
Herkes aynı önceliklere ve
amaca sahiptir, ve aynı sayıları kullanırlar. Durum berraktır. Eğer bu size
bariz aklın yolu birdir durumu gibi görünüyorsa neden bunu gerçekleştirmek bu
kadar zor? Soru güzel, keşke paket bir cevabım olsaydı.
Chapter 19 Setup reduction
Ayar zamanlarının
düşürülmesi parti büyüklüğü ve hızın kalbidir. Sık sık geleneksel yöntemle
üretim yapan bir fabrikada büyük yatırımlar yapmadan ayar zamanlarının %50
düşürülebildiğini okumuşumdur, bu çalışmalarda ben de bulundum ve bunun doğru
olduğunu söyleyebilirim. Kendi yaptığımız çalışma vakası:
1.Gün
1. Teori konuşuldu
tartışıldı.
2. CNC ayar teorisi
tartışıldı ve eğitim videosu izlendi.
3. Ayar filme alındı.
4. Prosesler iç, dış ve
değer yaratmayan faaliyetler yönüyle incelendi.
2.Gün
1. Prosesler iç, dış ve
değer yaratmayan faaliyetler yönüyle incelendi.
2. Hızlı 5S yapıldı, alan
temizlendi, gereksiz şeyler alandan çıkartıldı
3. Hızlı düzeltmeler
uygulandı ve denendi.
3.gün
1. Deneme ayar filme alındı
ve incelendi.
2. Düzeltici faaliyetler
zaman,maliyet ve yapılabilirlik yönüyle belirlendi.
Chapter 20 Toplam Üretken Bakım(TPM:Total Productive
Maintenance)
Bakım mantığı şudur:”Operatörler
makineyi çalıştırır, bakımcılar da arıza olduğunda arızayı giderir.”
Önleyici Bakım şudur:” Operatörler
makineyi çalıştırır, bakımcılar yağı değiştirir, bakımcılar da arıza olduğunda
arızayı giderir.”
Toplam Üretken Bakım şudur:”
Organizasyondaki herkes başarımız için sorumludur ve işin içindedir. Beraber
çalışırız, kaynaklarımızı değişkenlikleri minimum tutmak ve kalitemizi korumak
için üst seviyede tutarız.
Bakım kelimesi zaten
önleyici ve koruyucu kelimelerini içinde barındırmalıdır, sizin bir tamir
bölümünüz mü var yoksa bakım bölümünüz mü?
Bazı fabrikalarda makineler
24 saat/7 gün çalıştırılır ve makine durduğunda herkes bir kahve alır ve
bakımcıların gelmesini bekler. Bunlar makineyi son dakikaya çalıştırdıklarından
en az maliyete katlandıklarından emindirler. Makine durduğunda bir kerelik bir
masraf olur işçileri başka yere yollar orada çalıştırırlar. Bakımcılar arızayı
giderir ve yeni bir yarış başlar.
Diğer tür fabrikalar da
önleyici bakım programları dahilinde farklı derinlik seviyelerinde belirli
zaman dilimlerinde periyodik olarak makinelerin bakımını yapar(zaman ve para
harcar)ve programlanış üretim zamanlarında duruşa izin vermezler. Proaktif,
reaktif, planlı harcama ve planlanmayan olay gibi kelimeler duyacaksınız.
Sorabilirsiniz hangisi iyidir? İyi kelimesinin bir anlamı yoktur, hangisi daha
karlı bir model doğru sorudur.
1.Model “Kırılana Kadar Devam”
Makine arıza yaptı, sipariş
yetişecek. Siparişi başka makinelere kaydırırsınız,elemanları da aslında
ihtiyaç olmayan yerlere yollarsınız çünkü işçileri boş bırakmak olmaz.
Bakımcılar sorunu değerlendirir, yedek parça stoğu tutmayan müdürlere kızar,
yedek parçalar acil kargo ile sipariş verilir. Arıza aslında bozuk olmayan
başka parçaları da etkilemiş ve onların da değiştirilmesi gerekmektedir.
Ertesi gün parça gelir
bakımcılar gün boyu uğraşır ve makineyi onarır. Tüm maliyet düşünüldüğünde
pahalı bir yöntem. Geriye baktığımızda operatör işaretleri almıştı, ürün
toleranslarını tutturmak için ekstra ayar yapması gerekiyordu, kaliteden red
alan parça sayısı çoğalmıştı. Şu an bilmiyor olsanız da müşteriden gelecek
iadelerin de size finansal bir etkisi olacaktır. Örnekler çoğaltılabilir,
buzdağının görünen kısmında makineniz arıza yaptı onun masrafı var fakat
altında verimsizlik, red, iade,yeniden işleme,garanti vs gibi büyük bir
giderler manzumesi var.
Fakat şirket ne yapar,
düzeltici faaliyet olarak hat sonlarına kalite kontrol elemanları alır,
uygunsuz ürün olduğunda bunu düzenleme anına gönderir ve kalifiye teknik
elemanlar bunları tek tek inceler.
Yürüyün koçlar!
TPM’in Avantajları
Üretim ekibindeki herkesin
TPM’de rol alması ile makinelerle en çok vakit geçiren kişilerin,operatörlerin,
bakım maliyetlerini düşürmesi mümkündür. Onlar makinedeki en ufak bir sapmayı
bile fark edebilirler.
TPM kendisi bir uzmanlık
alanı olduğundan burada detaya girmeyeceğim fakat piyasada pahalı olmayan bir
çok bakım modülü var. Bunlardan birini kurun uygulayın sapmaları azaltın israfı
önleyin ve karlılığınız artırın.
Yalın’ın özünde denge,akış ve minimum sapma
vardır, tahmin edilebilirlik olarak tanımlanabilir. Eğer hücresel akış
sisteminiz varsa planlı olmayan duruşları tolere edemezsiniz. Önceden
belirttiğim gibi Yalın’da saklanacak yer yoktur, bütün hat durur, güvenlik ipi
olmadan cambazlık yaptığınız yerdir. TPM ve felsefesi Yalın reçetesinin olmazsa
olmaz ögesidir, ihmal etmeyin. TPM’i oturtmak için
eğitim,eğitim,iletişim,iletişim ve daha çok iletişim.
285
Sonuç
Peki, bütün bu Yalın
muhabbeti nedir?
Bazen müsrif ve
self-indulgent toplum olduğumuzu düşünüyorum. Bişey bozulduğunda atıyor ve
yenisini alıyoruz. Dedelerimiz bozulan bir cihazı tamir etmeye çalışırken
çocuklarımız çöpe atıp yenisi için alışveriş merkezinin yolunu tutuyor.
Amerikan rüyası bu: Büyük
evler, büyük arabalar, her odaya bir televizyon.
Yalın israf yapmamak
etrafında şekillenen bir felsefeye sahiptir. Ayrıca tek ve büyük bir başarıdan
ziyade her gün geliştirilen yüzlerce küçük iyileştirmelerdir. Mükemmelleşmeye
en küçük ve en büyük detaylarda odaklanmaktır. Müşterinin kriterleri
belirlediği bir konsepttir. Bulunduğunuz yerde zihninizin de bulunmasıdır ki
biz Amerikalılar bu konuda pek iyi sayılmayız.
Şirket sahibi Mr.Big ile
yaptığımız sohbet,
Mr.Big: Evet Bill’ciğim
anlat bakalım bu Yalın şirketimi daha karlı yapacak mı?
Ben: Evet
Mr.Big: Elemanlarımı daha
verimli yapacak mı?
Ben: Hayır. Bugün ne kadar
verimlilerse o kadar verimli olacaklar. Değer akışındaki faaliyetlerin detaylar
incelendiğinde, katma değer yaratmayan faaliyetler ortadan kaldırılacak
dolayısıyla insanlar değer yaratan işlerle daha fazla vakit geçirebilecek.
Sonuçta daha fazla üretim ve satış ve daha fazla tahsilat olacak.
Mr.Big: Yalın elemanlarımın
daha hızlı çalışmasını sağlayan bir yöntem midir?
Ben:Hayır.İsraf ortadan
kalktığında elemanların belki daha yavaş bile çalışacak.
Mr.Big: Yalın bazı işleri
iptal etmemi gerektirecek mi?
Ben: Evet
Mr.Big: İşgücümden kaç
kişiyi çıkartabilirim?
Ben: Eğer derdin işçi
çıkartmaksa büyük resme bakmanı tavsiye ederim. Yalın felsefesini şirketinde
uyguladığında stokların azalacak, kişi başı satışların artacak, kalite
problemleri ve müşteri şikayetleri azalacak. Bütün bunlar fiyatını indirebilme
ve –eğer gerekliyse-pazar payını yükseltme şansı verecek.
Eğer işçi çıkartırsan
kalanların morali bozulur, ve şirket performansı bundan kötü etkilenecektir.
Kısa dönemli bir karlılık iyi bir strateji değildir. Güçlü ve sağlıklı bir
şirket olmak için büyüme stratejin olmalı. Rakiplerin siparişleri sana
kaydığında,büyüyecek,güçlü olacak ve daha fazla elemana ihtiyacın olacak.
*
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder